Järjestäjä oli ottanut varman päälle pienehköt tilat, mutta kiinnostus tapahtumaan oli sen verran suurta, että lisätilojenkin jälkeen tilaisuus oli loppuunmyyty. Noin 400 osallistujaa jakautuivat mukavasti eri toimialoille. Ehkä kaikkein isoimpana ryhmänä olivat matkapuhelin- ja laajakaistaoperaattorit, mutta sen lisäksi paikalla oli myös vakuutusyhtiöitä, energiayhtiöitä ja kulutuselektroniikan jälleenmyyjiä. Näytteilleasettajien joukossa oli Cozifyn lisäksi enimmäkseen erilaisten älylaitteiden, kuten älytermostaattien, sensoreiden ja valaistusjärjestelmien valmistajia.
Tutkimukset
Seminaariin oli kutsuttu useampi tutkimusyritys, jotka kertoivat viimeaikaisista löydöksistään. CCS Insightsin Martin Garner kehotti älykodeista liiketoimintaa haikaileville yrityksille päättäväisiä toimia osaamisen ja tiedon jakamisessa. Hän myös huomautti monien vanhempien kotireitittimien olevan kyvyttömiä palvelemaan nykykodeissa olevia kymmeniä laitteita. Tämän takia ne joudutaan uusimaan jonkin ajan kuluessa. Tämä antaa operaattoreille mahdollisuuden integroida omiin reitittimiin älykotitoiminnallisuuksia. Myös Cozifyltä kysyttiin tätä mahdollisuutta erään eurooppalaisen operaattorin toimesta.Strategy Analyticsin Bill Ablondi oli tutkinut eri käyttäjäryhmiä ja heidän kiinnostusta älykotiin. Hän nosti esiin erityisesti kaksi ryhmää, ensimmäinen nimeltään Green Nesters, eli ympäristöä arvostavat perheelliset ja toinen nimeltään Impressers, eli sellaiset ihmiset jotka pyrkivät tekemään vaikutuksen muihin ihmisiin omalla kodillaan. Heidän tutkimuksen mukaan molemmat ovat muita ryhmiä alttiimpia investoimaan älykodin rakentamiseen, tosin ilmiselvästi eri syistä.
Massamarkkinaksi
Paikalla oli myös perinteisen kotiautomaation edustajia. Osaa selvästi ärsytti meidän tulokkaiden kuvitelmat siitä, että markkinaa vasta luodaan. Useammassa puheenvuorossa muistutettiin kuinka kotiautomaatiota on tehty jo 20-30 vuoden ajan. Sitä tuskin kukaan lähtee kiistämään, mutta heidän tapansa toimia on valitettavasti rajoittanut kotiautomaation tuoman mukavuuden ja turvallisuuden vain hyvin pienen kansanosan ulottuville. Meidän tulokkaiden missiona on tuoda se kaikkien ulottuville.Olen kuitenkin perinteisen kotiautomaation edustajien kanssa yhtä mieltä siitä, että massamarkkinaksi tämä nousee viihteen ja mukavuuden avulla, eikä ensisijaisesti turvallisuuden ja energiatehokkuuden. Toki nämä kaikki alueet on järkevää tuoda samaan käyttöliittymään käytön helpottamiseksi.
Isoja lukuja
Toisaalta on hyvä muistaa, että perinteisen kotiautomaation ja uusimman Internet-of-Things maailman väliin mahtuu ensimmäinen kapinallisluokka. Mm. saksalainen e-Q3 on kehittänyt ja myynyt 868MHz taajuudella toimivia edullisia laitteita jo vuosia. Heidän mukaansa laite, jota myydään alle puoli miljoonaa kappaletta, on epäonnistunut.Yhdysvaltalainen AT&T on panostanut omaan turvaorientoituneeseen tuotteeseensa erittäin paljon ja huhujen mukaan myy sitä nyt kymmeniä tuhansia kappaleita kuukaudessa. Suomen kokoisena markkinana pidettävässä Hong Kongissa myytiin Huawein mukaan 50.000 kotiautomaatiotilausta paikallisen operaattorin toimesta puolessa vuodessa.
Tavallisen kuluttajan kotiautomaatio on siis lähtenyt voimakkaasti liikkeelle jo joillakin markkinoilla. Eurooppa tulee näitä markkinoita hieman perässä, mutta toisaalta täältä löytyvät nyt ne kaikkein tuoreimmat konseptit.
Käy tutustumassa Cozifyn Hubiin tarkemmin osoitteessa www.cozify.fi.
Antti / Cozify
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti