Kotiautomaatio on yleistynyt todella nopeasti.
Ja joka paikkaan! Vai onko? Tätä samaa olemme pohtineet viimeisen
puolentoista vuoden aikana useaan otteeseen.
Omien näkemyksien pohjaksi teetimme
markkinatutkimuksen tämän vuoden lokakuussa. Pyysimme erilaisen taustan omaavia
henkilöitä Suomesta, Saksasta ja Yhdysvalloista vastaamaan kotiautomaatioon
liittyviin kysymyksiin. Yhteensä vastaajia oli 4000, 1.000 Suomesta, 1.000
Saksasta ja 2.000 Yhdysvalloista. Eli otos on kattava.
Lyhyesti
maantieteellisistä eroista
Kotiautomaatio on voimakkaasti esillä Yhdysvalloissa.
Joka viikko esille putkahtavat uudet yritykset ja tuotteet sekä laajaa huomiota
saaneet yrityskaupat nostavat aihepiirin huomioarvoa. Tästä syystä oletimme Yhdysvalloissa
kotiautomaation löytäneen tiensä jo moniin koteihin.
Vaan toisin kävi.
Tutkimuksemme mukaan Yhdysvalloissa kotiautomaatiota on hankkinut alle 20 % kotitalouksista. Suomessa luku on noin 22 % ja Saksassa, Euroopan kotiautomaation veturissa, luku on vajaat 25 %. Suomi ja Saksa eivät yllättäneet, mutta Yhdysvaltojen matalat suhteelliset luvut kyllä. Mukana ovat turvallisuuteen, energiatehokkuuteen, valaistukseen ja kodinkoneiden hallintaan liittyvät tuotteet ja järjestelmät.
”Internet
of things (IoT) saa tällä hetkellä paljon palstatilaa sen suuren toimintatapoja
mullistavan voiman ansiosta. Markkinatutkimuksen tuloksiin tulee tietysti
suhtautua aina terveellä varauksella, mutta toimiala elää ison murroksen aikaa.
Vaikka yli 50% saksalaisista ei aio hankkia kotiautomaatiota seuraavan kahden
vuoden aikana, tarkoittaa se samalla 16 miljoonan kotitalouden harkitsevan sitä
vakavasti. Suomessakin vastaava luku on noin 700.000 kotitaloutta. Internet of
things tulee siis vaikuttamaan kodeissamme erittäin monen ihmisen
toimintatapoihin jo lähiaikoina.”
Antti Vihavainen
Business Development &
Sales, Cozify Oy
Miksi
Yhdysvalloissa kotiautomaation levinneisyys on noinkin alhainen?
Vaikka kauppojen, operaattoreiden ja muiden
palveluntarjoajien tuotevalikoimasta kotiautomaatio löytyy jo laajemmin
edustettuna kuin esimerkiksi Suomessa, tuotteet eivät vielä ole ehtineet
laajaan käyttöön.
Internet of Things (IoT) rummutus tuo oman
mausteensa kuvioihin. Tämä antaa helposti sen kuvan, että IoT ja uuden
sukupolven kotiautomaatio on levinnyt jo todella moniin koteihin. Erityisesti
Yhdysvalloissa. Tässä yhteydessä on hyvä mainita se, että IoT ei ole yhtä kuin
kotiautomaatio. Eikä kotiautomaatio ole yhtä kuin IoT.
Kysymykseen ei ole yhtä oikeaa vastausta,
mutta suurin syy lienee mielikuvan rakentamisessa ja hypetyksessä. SmartThings,
jonka Samsung osti noin 200 miljoonalla dollarilla, on arvioitu toimittaneen
alle 20.000 tuotepakettia. Tämä siis ennen kesällä julkaistua
kauppaa. Forbes arvioi alkuvuonna, että Nestin älytermostaatti löytyy noin 1%
USA:n kotitalouksista. Määrät ovat vielä pieniä.
Ikä ja
kotiautomaatio
Tutkimus paljasti mielenkiintoisen ikään
liittyvän asian erityisesti Suomen osalta: yli 56 vuotiaista 25% on jo
hankkinut jonkin kotiautomaation piiriin kuuluvan osa-alueen tuotteita tai
palveluita. Lähes puolet ostaneista on hankkinut valaistukseen, viihteeseen tai
kodinkoneiden ohjaukseen liittyviä tuotteita.
Mielenkiintoista tässä on se, että tämä
kääntyy päälaelleen kun tarkastelemme vastauksia Saksan ja Yhdysvaltojen
osalta. Saksassa selkeästi suurin kotiautomaatiota hankkinut ryhmä olivat 18-22
vuotiaat. Yhdysvalloissa erot tasoittuvat hieman, mutta myös siellä nuoremmat
ovat hankkineet kotiautomaatioon liittyviä tuotteita ja palveluita enemmän
verrattuna vanhempiin vastaajiin.
Mikä on
mieluisin tapa hankkia kotiautomaatiota
Nyt pääsemme erittäin mielenkiintoiseen
aiheeseen. Minkä mallin mukaan vastaajat hankkisivat kotiautomaatiota
mieluiten? Älä kurkkaa vastausta vielä. Heitän haasteen. Valitse alta
mielestäsi eniten vastauksia saanut vaihtoehto:
Hankintamalli:
1.
Laitteet ostetaan kerralla, ei
kuukausimaksua
2.
Palvelumaksu, joka kattaa
aloituspaketin laitteet ja tuen tulevaisuuden teknologioille ja laitteille
3.
Yhdistelmä ylläolevista, jossa matala
alkumaksu kattaa ainakin osan laitteista. Kuukausittainen palvelumaksu kattaa
maksulliset lisäpalvelut ja tuen tulevaisuuden teknologioille ja laitteille
Vastaus:
Jokaisessa maassa tulos oli se, että noin
puolet vastaajista haluaisi ostaa kokonaisuuden kertaostoksena ja toinen puoli
vastaajista piti mallista, jossa ei ole lainkaan alkumaksua tai matala
alkumaksu sekä kuukausittain laskutettava osuus.
Nuoret pitävät kertaostosta parempana
vaihtoehtona. 36 ikävuodesta ylöspäin enemmistö pitää jatkuvan palvelun
mallista.
Mitä mieltä olet näistä tuloksista?
Yllättivätkö tulokset? Osallistu
keskusteluun alla kommentti-osiossa, tai Facebook sivuillamme ja kerro meille
mistä asioista haluaisit kuulla lisää.
- Antti, Business Development, Cozify
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti