tiistai 4. marraskuuta 2014

Markkinatutkimuksen satoa

Kotiautomaatio on yleistynyt todella nopeasti. Ja joka paikkaan! Vai onko? Tätä samaa olemme pohtineet viimeisen puolentoista vuoden aikana useaan otteeseen.

Omien näkemyksien pohjaksi teetimme markkinatutkimuksen tämän vuoden lokakuussa. Pyysimme erilaisen taustan omaavia henkilöitä Suomesta, Saksasta ja Yhdysvalloista vastaamaan kotiautomaatioon liittyviin kysymyksiin. Yhteensä vastaajia oli 4000, 1.000 Suomesta, 1.000 Saksasta ja 2.000 Yhdysvalloista. Eli otos on kattava.

Lyhyesti maantieteellisistä eroista

Kotiautomaatio on voimakkaasti esillä Yhdysvalloissa. Joka viikko esille putkahtavat uudet yritykset ja tuotteet sekä laajaa huomiota saaneet yrityskaupat nostavat aihepiirin huomioarvoa. Tästä syystä oletimme Yhdysvalloissa kotiautomaation löytäneen tiensä jo moniin koteihin.

Vaan toisin kävi.



Tutkimuksemme mukaan Yhdysvalloissa kotiautomaatiota on hankkinut alle 20 % kotitalouksista. Suomessa luku on noin 22 % ja Saksassa, Euroopan kotiautomaation veturissa, luku on vajaat 25 %. Suomi ja Saksa eivät yllättäneet, mutta Yhdysvaltojen matalat suhteelliset luvut kyllä. Mukana ovat turvallisuuteen, energiatehokkuuteen, valaistukseen ja kodinkoneiden hallintaan liittyvät tuotteet ja järjestelmät.

Internet of things (IoT) saa tällä hetkellä paljon palstatilaa sen suuren toimintatapoja mullistavan voiman ansiosta. Markkinatutkimuksen tuloksiin tulee tietysti suhtautua aina terveellä varauksella, mutta toimiala elää ison murroksen aikaa. Vaikka yli 50% saksalaisista ei aio hankkia kotiautomaatiota seuraavan kahden vuoden aikana, tarkoittaa se samalla 16 miljoonan kotitalouden harkitsevan sitä vakavasti. Suomessakin vastaava luku on noin 700.000 kotitaloutta. Internet of things tulee siis vaikuttamaan kodeissamme erittäin monen ihmisen toimintatapoihin jo lähiaikoina.”

Antti Vihavainen
Business Development & Sales, Cozify Oy


Miksi Yhdysvalloissa kotiautomaation levinneisyys on noinkin alhainen?

Vaikka kauppojen, operaattoreiden ja muiden palveluntarjoajien tuotevalikoimasta kotiautomaatio löytyy jo laajemmin edustettuna kuin esimerkiksi Suomessa, tuotteet eivät vielä ole ehtineet laajaan käyttöön.

Internet of Things (IoT) rummutus tuo oman mausteensa kuvioihin. Tämä antaa helposti sen kuvan, että IoT ja uuden sukupolven kotiautomaatio on levinnyt jo todella moniin koteihin. Erityisesti Yhdysvalloissa. Tässä yhteydessä on hyvä mainita se, että IoT ei ole yhtä kuin kotiautomaatio. Eikä kotiautomaatio ole yhtä kuin IoT.

Kysymykseen ei ole yhtä oikeaa vastausta, mutta suurin syy lienee mielikuvan rakentamisessa ja hypetyksessä. SmartThings, jonka Samsung osti noin 200 miljoonalla dollarilla, on arvioitu toimittaneen alle 20.000 tuotepakettia. Tämä siis ennen kesällä julkaistua kauppaa. Forbes arvioi alkuvuonna, että Nestin älytermostaatti löytyy noin 1% USA:n kotitalouksista. Määrät ovat vielä pieniä.

Ikä ja kotiautomaatio

Tutkimus paljasti mielenkiintoisen ikään liittyvän asian erityisesti Suomen osalta: yli 56 vuotiaista 25% on jo hankkinut jonkin kotiautomaation piiriin kuuluvan osa-alueen tuotteita tai palveluita. Lähes puolet ostaneista on hankkinut valaistukseen, viihteeseen tai kodinkoneiden ohjaukseen liittyviä tuotteita.

Mielenkiintoista tässä on se, että tämä kääntyy päälaelleen kun tarkastelemme vastauksia Saksan ja Yhdysvaltojen osalta. Saksassa selkeästi suurin kotiautomaatiota hankkinut ryhmä olivat 18-22 vuotiaat. Yhdysvalloissa erot tasoittuvat hieman, mutta myös siellä nuoremmat ovat hankkineet kotiautomaatioon liittyviä tuotteita ja palveluita enemmän verrattuna vanhempiin vastaajiin.

Mikä on mieluisin tapa hankkia kotiautomaatiota

Nyt pääsemme erittäin mielenkiintoiseen aiheeseen. Minkä mallin mukaan vastaajat hankkisivat kotiautomaatiota mieluiten? Älä kurkkaa vastausta vielä. Heitän haasteen. Valitse alta mielestäsi eniten vastauksia saanut vaihtoehto:

Hankintamalli:

1.     Laitteet ostetaan kerralla, ei kuukausimaksua
2.     Palvelumaksu, joka kattaa aloituspaketin laitteet ja tuen tulevaisuuden teknologioille ja laitteille
3.     Yhdistelmä ylläolevista, jossa matala alkumaksu kattaa ainakin osan laitteista. Kuukausittainen palvelumaksu kattaa maksulliset lisäpalvelut ja tuen tulevaisuuden teknologioille ja laitteille

Vastaus:

Jokaisessa maassa tulos oli se, että noin puolet vastaajista haluaisi ostaa kokonaisuuden kertaostoksena ja toinen puoli vastaajista piti mallista, jossa ei ole lainkaan alkumaksua tai matala alkumaksu sekä kuukausittain laskutettava osuus.

Nuoret pitävät kertaostosta parempana vaihtoehtona. 36 ikävuodesta ylöspäin enemmistö pitää jatkuvan palvelun mallista.

Mitä mieltä olet näistä tuloksista? Yllättivätkö tulokset? Osallistu keskusteluun alla kommentti-osiossa, tai Facebook sivuillamme ja kerro meille mistä asioista haluaisit kuulla lisää.

- Antti, Business Development, Cozify

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti