tiistai 21. maaliskuuta 2017

Asioiden internetin merkitys sinulle ja yrityksellesi

Haastateltavana Antti Vihavainen, joka vastaa liiketoiminnan kehittämisestä.



Kysymys: Näin alkuun, kerro meille lyhyesti roolistasi täällä Cozifylla?

Antti: Vastuualueeseeni kuuluvat useat eri osa-alueet, mutta pääasiassa työnkuvaani kuuluu yrityksen liiketoiminnan kehittäminen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että työskentelen tiiviisti meidän kanavakumppaniemme kanssa ja autan heitä löytämään uusia ja mielenkiintoisia mahdollisuuksia älykotimarkkinan saralta.

Kysymys: Asioiden internet (Internet of Things, IoT) on käsitteenä pyörinyt julkisuudessa jo pitkään ja hype sen ympärillä on ollut valtava. Kuinka IoT koskettaa juuri minua?

Antti: IoT vaikuttaa meidän jokapäiväiseen tekemiseemme ja elämäämme jo nyt, vaikkemme sitä välttämättä huomaa tai tiedosta. Yrityksille IoT valtava megatrendi, joka pyyhkäisee eri teollisuudenalojen yli luoden samalla ennen uusia tapoja tehostaa yrityksen toimintaa ja luoda uusia liiketoimintamalleja.

Kuluttajan näkökulmasta televisiot, vahvistimet, kaiuttimet, pelikonsolit, kodinkoneet, talotekniikka, autot ja valtava määrä muita asioita ovat yhteydessä toisiinsa ja ulkoisiin järjestelmiin erilaisten verkkojen avulla. Ongelmaksi muodostuvat tuotteet, joiden avulla voi ratkaista yhden ongelman erittäin hyvin, mutta niitä ei pysty yhdistämään ehjäksi kokonaisuudeksi. Ongelma on myös se, että jokaista laitetta ohjataan omalla applikaatiolla, joka käyttäjän näkökulmasta on todella kömpelöä ja hankalaa. Cozifyn kaltaiset yritykset auttavat taklaamaan juuri tällaisia asioita. Avoimuus, usean teknologian ymmärrys ja tuki, sekä hyvin mietityt taustajärjestelmät ja integraatiopisteet mahdollistavat saumattoman toiminnan eri laitevalmistajien laitteiden ja niiden hyödyntämien teknologioiden välillä. Tämä tuo todellista lisäarvoa ja uudenlaisia hyötyjä tavalliselle kuluttajalle.

Kysymys: Kerro hieman tarkemmin, minkälaisia hyötyjä tarkoitat?

Antti: Sinulta saattaa jo löytyä monihuonekaiutinjärjestelmä, kuten Sonos. Lisäksi sinulta saattaa löytyä toisen valmistajan liiketunnistin ja Philips Hue valaisimia. Laitteet toimivat itsenäisesti, mutta yhdessä ne luovat hyvin monipuolisen kokonaisuuden. Sen sijaan, että kotiin tullessasi laitat radion ja valot päälle omista katkaisimistaan, voisit tehdä esimerkiksi teeman, joka sytyttää valot ja laittaa samalla musiikin soimaan. Tai oven avaaminen soittaa koiran haukuntaa kaiuttimista, mutta vain silloin, kun et ole kotona. Valojen automatisointi liiketunnistimen avulla on todella suoraviivaista ja helppoa.

Ainoa raja käytölle on oma mielikuvituksesi. Käyttö voi vaihdella mukavuudesta turvallisuuteen ja energiatehokkuuteen. Esimerkiksi liiketunnistimia voi hyödyntää todella monipuolisesti. Valaistuksen automatisointi, ip-kameran tallennuksen aloitus tai huoneen lämmitys liikkeen mukaan ovat kaikki esimerkkejä siitä, kuinka muutaman laitteen avulla kodin toiminnallisuus saadaan helposti täysin uudelle tasolle.

Kysymys: Energiansäästö kiinnostaa minua henkilökohtaisesti. Onko se mahdollista ilman että minun täytyy tinkiä kodin mukavuudesta?

Antti: Jos sinulta löytyy esimerkiksi ilmalämpöpumppu, et välttämättä halua pitää sitä päällä silloin, kun ulko-ovi tai ikkuna on auki. Tai haluat lämmittää huonetta vain silloin, kun siellä on joku paikalla. Kun laitteet ovat yhteydessä toisiinsa, kaikki tapahtuu automaattisesti. Ja parasta on se, että erilaisten sääntöjen ja teemojen tekeminen ei vaadi teknistä osaamista.

Kysymys: Entä tietoturva? Kuinka se on otettu huomioon?

Antti: IoT:sta puhuttaessa törmää usein tietoturvaan liittyviin kysymyksiin. Usein käsitys on se, että langattomat, internettiin yhteydessä olevat laitteet ovat lähtökohtaisesti turvattomia ja niiden tietoturvan murtaminen on todella helppoa. Mitä yksinkertaisempiin teknologioihin siirrytään, sitä paremmin tämä pitää paikkansa, mutta nykyaikaisissa laitteissa ja teknologioissa tietoturva on otettu huomioon jo lähtökohtaisesti suhteellisen hyvin. Tietoturvaan pystytään vaikuttamaan järjestelmän arkkitehtuurilla sekä sillä, missä käyttäjään liittyvä data sijaitsee. Onko se talletettu paikallisesti käyttäjän kotona sijaitsevaan laitteeseen, vai ulkoiseen pilvipalveluun.

Cozify käy läpi vähintään kerran vuodessa ulkopuolisen tietoturvayrityksen tekemän tietoturva-auditin. Auditin aikana asiantuntijat tarkistavat taustajärjestelmien, Cozify Hubin ja Cozify Applikaation tietoturvan näkökulmasta. Jos jotain muutettavaa tai korjattavaa havaitaan, ne korjataan. Korjausten jälkeen tietoturva-auditin testit toistetaan. Tällä varmistetaan se, että muutokset ja korjaukset ovat varmasti auttaneet ja korjanneet havaitut ongelmat.

Kysymys: Pystyvätkö palveluntarjoajat hyötymään IoT:sta?

Antti: Kyllä, todellakin. Älykotiominaisuuksien tarjoaminen palveluna ja oman tarjonnan täydentäminen mahdollistavat täysin uudenlaisten palveluiden tuomisen markkinoille. Kun käyttäjät tottuvat kodin älykkäisiin laitteisiin, on niistä luopuminen hankalaa. Tämä syventää asiakassuhdetta ja pienentää asiakkaiden siirtymistä kilpailijan asiakkaaksi. Tutkimuksien mukaan myös asiakastyytyväisyys paranee.

Kysymys: Mitä muita hyötyjä IoT:sta on?

Antti: Esimerkiksi yrityksen ydinliiketoiminnot voivat hyötyä suoraan älykodeista. Vakuutusyhtiöt voivat tarjota asiakkailleen älykotilaitteiston joka tekee asiakkaan elämän mukavammaksi tarjoten samalla suojaa vesi-, palo- ja varkausvahinkojen varalle. Vahinkoilmoituksien määrä vähenee ja vahinkojen ennaltaehkäistävyys paranee. Myös reagointi vahinkotapauksissa paranee vähentäen mahdollisen vahingon aiheuttamia tuhoja. Asiakkaat ovat tyytyväisempiä nopeaan palveluun vahinkotapauksissa.

IoT-laitteiden tuottama data voi olla merkittävä tulonlähde palveluntarjoajille. Huolellisen datan analysoinnin avulla asiakkaiden segmentointi tarkentuu, jolloin kohdistettujen, asiakkaalle relevanttien palveluiden tarjoaminen on huomattavasti helpompaa. Vakuutusyhtiöt voivat tarjota kodin laitteiden käyttöön ja asiakkaiden käyttäytymiseen perustuvia vakuutuksia. Tällaisia ovat esimerkiksi terveyteen liittyvät vakuutuspalvelut, joissa käyttäjän aktiivisuusastetta ja liikkumista seurataan älyrannekkeen avulla.

Käyttäjään liittyvää dataa on käsiteltävä todella huolellisesti ja sen käytön on oltava läpinäkyvää ja aina käyttäjän luvan mukaista. Emme koskaan luovuta käyttäjään liittyvää dataa kolmannelle osapuolelle ilman asiakkaan kirjallista suostumusta. Lisäksi datan on aina oltava anonymisoitua, jolloin yksittäisen käyttäjän tietoja ei pysty erottamaan datamassasta.

Kysymys: Kuulostaa mielenkiintoiselta. Mistä voin saada lisää tietoa?


Antti: Cozify on suomalainen startup-yritys, joka on kehittänyt sekä kuluttajille että yritykselle soveltuvan älykotituotteen. Myymme tuotteitamme suoraan kuluttajille ja rakennamme samalla kansainvälistä partneriverkostoa. Jos haluat lisätietoja kuluttajan näkökulmasta, hyvä kanava on meidän omat nettisivut osoitteessa www.cozify.fi, keskusteluryhmät osoitteessa foorumi.cozify.fi tai tämä blogi. Jos taas haluat lisätietoja tuotteista ja palveluista joita tarjoamme yrityksille, käy lukemassa lisää partnerisivuiltamme (http://www.cozify.fi/pages/for-partners) tai sovi palaveri minun kanssa, niin voimme keskustella aiheesta tarkemmin (antti@cozify.fi).

Antti Vihavainen
Business Development & Sales, Cozify Oy

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti